Multimodal metadiscourse: analysis of glosses of the definitions and examples of an English dictionary

Lorena Américo Ribeiro, Daniel Martins de Carvalho, Antonia Dilamar Araújo

Resumo


In this paper, we examine multimodal resources that perform the metadiscursive function of clarifying the content of definitions and examples in the entries of the Collins COBUILD Illustrated Basic Dictionary of American English (2010). The study is based on Kress and van Leeuwen (2006), regarding the multimodal configuration of texts, on Hyland (1998, 2000, 2007, 2017), concerning the concept of metadiscourse, and on Kumpf (2000), Pontes (2010), Pontes and Fechine (2011, 2012), Fechine (2013), Rocha (2016), and Ribeiro and Pontes (2018), who discuss multimodal metadiscourse. We carried out an overview of the various elements that clarify the content of the definitions and examples in the dictionary and observed that, in general, the content is clarified either through verbal text or images. For this reason, we classified such elements as verbal and visual glosses. Then, we selected and analyzed representative samples of each type of gloss. We concluded that verbal and visual resources rework and even expand the text of definitions and examples in order to facilitate their understanding by a user who has limited knowledge of the English language.


Palavras-chave


Multimodal metadiscourse. Glosses. English dictionary.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


BERNARDINO, C. G. O metadiscurso interpessoal em artigos acadêmicos: espaço de negociações e construção de posicionamentos. 2007. 243 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

BUNTON, D. The use of higher level metatext in PhD theses. English for Specific Purposes, v. 18, p. 41-56, Dec. 1999. Available on: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889490698000222. Access on: 12 Aug. 2020.

CARVALHO, E. P. Os marcadores metadiscursivos em textos didáticos especializados: um estudo em corpora em língua alemã. 2005. 114 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2005.

CARVALHO, D. M. O estilo subjetivo materializado pelo metadiscurso no gênero discursivo resumo de tese. 2019. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

COLLINS COBUILD Illustrated Basic Dictionary of American English. Boston: Heinle Cengage Learning; Glasgow: Harper Collins Publishers. 2010.

CRISMORE, A. The rhetoric of textbooks: metadiscourse. Journal of Curriculum Studies, v. 16, n. 3, 279-296, 1984. Available on: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0022027840160306?journalCode=tcus20. Access on: 12 Aug. 2020.

CRISMORE, A. Talking with readers: metadiscourse as rhetorical act. New York: Peter Lang, 1989.

DAHL, T. Textual metadiscourse in research articles: a marker of national culture or of academic discipline? Journal of Pragmatics, v. 36, n. 10, p. 1807-1825, Oct. 2004. Available on: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378216604001018. Access on: 12 Aug. 2020.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola, 2011. p. 137-152.

DURAN, M. S. Dicionários bilíngues pedagógicos: análise, reflexões e propostas. 2004. 132 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2004.

FECHINE, L. A. R.; PONTES, A. L. A construção verbal e visual dos verbetes de um dicionário monolíngue básico em língua inglesa. ReVEL, v. 9, n. 17, p. 1-15, 2011a. Available on: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_17_a_construcao_verbal_e_visual.pdf. Access on: 27 Oct. 2020.

FECHINE, L. A. R.; PONTES, A. L. O metadiscurso visual do material interposto de um dicionário em língua inglesa. Calidoscópio, v. 10, n. 3, p. 294-300, set./dez. 2012. Available on: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/1528/1284. Access on: 27 Oct. 2020.

FECHINE, L. A. R. O metadiscurso multimodal de dois dicionários de aprendizagem monolíngues de língua inglesa. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013.

HYLAND, K. Persuasion and context: the pragmatics of academic metadiscourse. Journal of Pragmatics, v. 30, n. 4, p. 437-455, Oct. 1998. Available on: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378216698000095. Access on: 12 Aug. 2020.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Harlow: Pearson Education Limited, 2000.

HYLAND, K. Disciplinary interactions: metadiscourse in L2 postgraduate writing. Journal of Second Language Writing, v. 13, n. 2, p. 133-151, Jun. 2004. Available on: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1060374304000025. Access on: 12 Aug. 2020.

HYLAND, K; TSE, P. Metadiscourse in academic writing: a reappraisal. Applied Linguistics, v. 25, n. 2, p. 156-177, Jun. 2004. Available on: https://academic.oup.com/applij/article-abstract/25/2/156/143310?redirectedFrom=PDF. Access on: 12 Aug. 2020.

HYLAND, K. Metadiscourse: exploring interaction in writing. 2. ed. London, New York: Continuum Guides to Discourse, 2007.

HYLAND, K. Metadiscourse: what is it and where is it going? Journal of Pragmatics, v. 113, p. 16-29, May 2017. Available on:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378216616306245. Access on: 12 Aug. 2020.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. Oxford: Routledge, 2006.

KUMPF, E. Visual metadiscourse: designing the considerate text. Technical Communication Quarterly, v. 9, n. 4, p. 401-424, 2000. Available on: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10572250009364707. Access on: 12 Aug. 2020.

MENDONÇA, C. Textualidade em livros didáticos de Geografia: o papel da metadiscursividade. 2005. 176 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

MORAES, L. S. B. O metadiscurso em artigos acadêmicos: variação intercultural, interdisciplinar e retórica. 2005. 194 f. Tese (Doutorado em Letras) – Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

PONTES, A. L. O verbal e o não verbal em dicionários didáticos: um enfoque multimodal. In: ARAÚJO, J. C.; BIASE-RODRIGUES, B.; DIEB, M. (Org.). Seminários Linguísticos: discurso, análise linguística, ensino e pesquisa. Mossoró: Edições UERN, 2010a. p. 167-187.

PONTES, A. L. Multimodalidade em dicionários escolares. In: ISQUERDO, A. N.; BARROS, L. A. (Org.). As ciências do léxico: Lexicologia, Lexicografia, Terminologia. Campo Grande: UFMS, 2010b. p. 201-218. 5 v.

PONTES, A. L.; FECHINE, L. A. R. Metadiscurso verbal e visual: análise da medioestrutura de um dicionário de língua inglesa. Palimpsesto, n. 13, a. 10, p. 1-22, 2011b. Available on: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/palimpsesto/article/view/35361/25005. Access on: 27 Oct. 2020.

RIBEIRO, L. A.; PONTES, A. L. Marcadores metadiscursivos multimodais nos verbetes de dicionários de aprendizagem de inglês. Revista do GEL, v. 15, n. 1, p. 38-62, 2018. Available on: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/1849/1333. Access on: 27 Oct. 2020.

ROCHA, Z. M. D. Metadiscurso multimodal de verbetes em dicionários escolares da língua portuguesa. 2016. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2016.

VANDE KOPPLE, W. Some exploratory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, v. 36, n. 1, p. 82-93, Feb. 1985. Available on: https://www.jstor.org/stable/357609. Access on: 12 Aug. 2020.

VIEIRA, J. A. Novas perspectivas para o texto: uma visão multissemiótica. In: VIEIRA, J. A.; ROCHA, H.; MAROUN, C. R. G. B.; FERRAZ, J. A. (Org.). Reflexões sobre a língua portuguesa: uma abordagem multimodal. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 9-33.




DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-11esp2124

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Entrepalavras © 2012. Todos os direitos reservados.
Av. da Universidade, 2683, Benfica, CEP 60020-180, Fortaleza-CE | Fone: (85) 3366.7629
Creative Commons License
Entrepalavras (ISSN: 2237-6321) está licenciada sob Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0.