Attractor’s Trajectories in the Discursive Emergence of Systematic Metaphor: Reflections from a Reading Practice
Resumo
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
ALMEIDA JÚNIOR, Antenor Teixeira de. Categorização como Sistema Adaptativo Complexo. Fortaleza: Máquina de Ler, 2016.
ALMEIDA JÚNIOR, Antenor Teixeira de; PELOSI, Ana Cristina; BESSA, Robson Moura. Leitura como um subsistema adaptativo complexo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 54, n. 2, p. 162-171, abr./jun. 2019.
ALVES DA SILVA, Eduardo; SOARES, Braúlio Batista. Integração conceptual como um sistema adaptativo complexo: uma dinâmica caótica e determinística. ReVEL, [S. l.], v. 20, n. 38, p. 39-57, 2022.
BEAUGRANDE, Robert-Alain de. New Foundations for a Science of Text and Discourse: Cognition, Comunication, and the Freedom of Access to Knowledge and Society. Norwood: Ablex, 1997.
BECKNER, Clay; BLYTHE, Richard; BYBEE, Joan; CHRISTIANSEN, Morten H.; CROFT, William; ELLIS, Nick C.; HOLLAND, John; KE, Jinyun; LARSEN-FREEMAN, Diane; SCHOENEMANN. Language is a Complex Adaptive System: Position Paper. In: ELLIS, Nick C.; LARSEN-FREEMAN, Diane (ed.). Language as a Complex Adaptive System. Ann Arbor: Wiley-Blackwell, 2009. p. 1-26.
CAMERON, Lynne. Confrontation or Complementarity? Metaphor in Language Use and Cognitive Metaphor Theory. Annual Review of Cognitive Linguistics, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 107-135, 2007.
CAMERON, Lynne. Metaphor Shifting in the Dynamics of Talk. In: ZANOTTO, Mara Sophia; CAMERON, Lynne; CAVALCANTI, Marilda C. (ed.). Confronting Metaphor in Use: An Applied Linguistic Approach. Philadelphia: John Benjamins, 2008. p. 45-62.
CAMERON, Lynne; MASLEN, Robert; TODD, Zazie; MAULE, John; STRATTON, Peter; STANLEY, Neil. The Discourse Dynamics Approach to Metaphor and Metaphor-led Discourse Analysis. Metaphor and Symbol, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 63-89, 2009.
CAMERON, Lynne; MASLEN, Robert (ed.). Metaphor Analysis: Research Practice in Applied Linguistics, Social Sciences and the Humanities. London: Equinox, 2010.
CAMERON, Lynne; PELOSI, Ana Cristina; FELTES, Heloisa Pedroso de Moraes. Metaphorizing Violence in the UK and Brazil: A Contrastive Discourse Dynamics Study. Metaphor and Symbol, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 23-43, 2014.
CAPRA, Fritjof; LUISI, Pier Luigi. The Systems View of Life: A Unifying Vision. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
COSTA, Kariane. Seca avança no Pantanal; desmatamento da Amazônia é uma das causas. Rádio Agência, Brasília, July 30, 2021. Available from: https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/meio-ambiente/audio/2021-07/seca-avanca-rigorosa-no-pantanal-e-preocupa-autoridades-e-produtores. Access on: 10 May 2024.
GIBBS JR., Raymond W.; CAMERON, Lynne. The Social-cognitive Dynamics of Metaphor Performance. Cognitive Systems Research, [S. l.], v. 9, n. 1-2, p. 64-75, 2008.
HOLLAND, John H. Emergence: From Chaos to Order. Cambridge: Perseus, 1999.
HOLLAND, John H. El orden oculto: de cómo la adaptación crea la complejidad. Traducción de Esteban Torres Alexander. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica, 2004.
JOHNSON, Mark. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
LAKOFF, George. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books, 1999.
LARSEN-FREEMAN, Diane; CAMERON, Lynne. Complex Systems and Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
LARSEN-FREEMAN, Diane; DRIVER, Paul; GAO, Xuesong (Andy); MERCER, Sarah. Learner Agency: Maximizing Learner Potential. Oxford: Oxford University Press, 2021.
LEAL, Abniza Pontes de Barros; PELOSI, Ana Cristina; ALMEIDA JÚNIOR, Antenor Teixeira de; OLIVEIRA, Suelene Silva. Agenciamento de alunos no processo de compreensão leitora: atitudes metacognitivas do leitor em textos sobre a Covid-19. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, v. 69, n. esp., p. 396-422, 2020.
LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais: esboço de uma teoria geral. Tradução de Antônio C. Luz Costa, Roberto Dutra Torres Júnior e Marco Antônio dos Santos Casanova. Rio de Janeiro: Vozes, 2016.
PELOSI, Ana Cristina; ALMEIDA JÚNIOR, Antenor Teixeira de. Atratores e veículos metafóricos na guerra contra a Covid-19: evidências de um estudo de caso. Revista Ciência e Cultura, Lisboa, n. 17, p. 227-250, 2022.
PELOSI, Ana Cristina; ALMEIDA JÚNIOR, Antenor Teixeira de. “@sincerojesuis”: comportamento dos atratores na compreensão leitora como SAC: análise do discurso nativo digital em memes. In: AVELAR, Maíra; PEREIRA, Maria Helena de Melo (org.). Gêneros digitais: aspectos enunciativos, cognitivos e multimodais. São Paulo: Pontes Editores, 2023. p. 68-92.
SALOMÃO, Margarida Maria Martins. A questão da construção do sentido e a revisão da agenda dos estudos de linguagem. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 3, n. 1, p. 61-79, 1999.
SANDOVAL ESCOBAR, Marithza. Psicología del Consumidor: temas escogidos de investigación. Bogotá: Fundación Universitaria Konrad Lorenz, 2017.
SANTOS, Marcus Suassuna; HENRIQUES, Marcelo Parente. Boletim de monitoramento hidrológico da bacia do rio Paraguai: julho de 2021. Brasília: CPRM, 2021. Available from: https://rigeo.sgb.gov.br/jspui/handle/doc/22306.8. Access on: 10 May 2024.
THURNER, Stefan; HANEL, Rudolf; KLIMEK, Peter. Introduction to the Theory of Complex Systems. Oxford: Oxford University Press, 2018.
ZANOTTO, Mara Sophia. As múltiplas leituras da metáfora: desenhando uma metodologia de investigação. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 39, n. 67, p. 3-17, jul./dez. 2014.
DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-12749
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2024 Antenor Teixeira de Almeida Junior, Antenor Teixeira de Almeida Almeida Júnior, Ana Cristina Pelosi Pelosi
URL da licença: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.es