English language teaching in a public school in Brazil: an experience of a student teacher in a state school

Laryssa Paulino de Queiroz Sousa, Alexandre de Araújo Badim, Eliane Carolina de Oliveira

Resumo


This study revolves around the English practicum experience of a Brazilian student teacher in a state school of Goiás, in Brazil. The objectives of this paper are to investigate the aspects that stand out in the experience in question and the impact of it on the undergraduate’s professional life. In dialogue with studies carried out by Weiss (1999), Bernardo (2007), Andrade et al (2013), Marzari and Genhres (2015), among others, the topics addressed are: general problems concerning the teaching and learning process; specific issues that affect the work development of the collaborating teachers; the characterization of the English classes observed; and the impact of the practicum experience on the student teacher. This research is a qualitative case study, with its focus on documental analysis. As results, several aspects regarding daily difficulties and challenges faced by teachers are highlighted, from the undergraduate’s perspective, as well as consequences of their influence on the teaching and learning process of English in the state school where the study was undertaken. Besides that, it is possible to perceive that the English practicum can affect student teachers greatly, leading them to changes in the professional choices made by them.


Palavras-chave


English language teaching. Practicum. State school.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


ANDRADE, W. et al. O ensino da língua inglesa numa escola da Rede Pública Municipal: uma proposta de mudança nas circunstâncias em que se desenvolve o ensino desse idioma. Revista Lugares de Educação [RLE], Bananeiras/PB, v. 3, n. 7, p. 5-22, Edição Especial, dez. 2013.

BARCELOS, A. M. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem e Ensino, v. 9, n. 2, p. 145-175, 2006.

BERNARDO, A. C. Língua Inglesa na escola pública e a relação com o saber. Interdisciplinar, v. 4, n. 4, p. 94-105, dez. 2007.

BORELLI, J. D. V. P. O estágio e o desafio decolonial: (des)construindo sentidos sobre a formação de professores/as de inglês. 2018. 222f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

BORG, S. Teacher cognition in language teaching: a review of research on what language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, v. 36, p. 81-109, 2003.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira/Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000. p. 25-32.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002. p. 93-138.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM) – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006. p. 86-126.

COELHO, H. S. H. “É possível aprender inglês na escola?” Crenças de professores e alunos sobre o ensino de inglês em escolas públicas. 2005. 145f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 2005.

COOK, J. “Coming into my own as a teacher”: identity, disequilibrium, and the first year of teaching. The New Educator, v. 5, n. 4, p. 274-292, 2009.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In: ______; ______. (Ed.). Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003. p. 1-45.

GODOY, A. S. Estudo de caso qualitativo. In: GODOI, C.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; BARBOSA DA SILVA; A. Pesquisa Qualitativa em Estudos Organizacionais: Paradigmas, Estratégias e Métodos. São Paulo: Saraiva, 2006. p. 115-146.

IFA, S. Estágio Supervisionado de Língua Inglesa: Experiências significativas para a construção de conhecimento sobre prática docente. Estudos Linguísticos e Literários, n. 50, p. 100-119, 2014.

LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Techniques in English as a Second Language. Oxford: Oxford University Press, 2000.

LA GUARDIA, J. G. Developing who I am: a self-determination theory approach to the establishment of healthy identities. Educational Psychologist, v. 44, n. 2, p. 90-104, 2009.

LIMA, D. C.; SILVA, M. A. S. L. Impressões, implicações e reflexões contidas no relatório de estágio. In: FIGUEIREDO, F. J. Q.; SIMÕES, D. Contribuições da Linguística Aplicada para a Educação Básica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018. p. 211-243.

MARZARI, G. Q.; GEHRES, W. B. S. Ensino de inglês na escola pública e suas possíveis dificuldades. Thaumazein, Santa Maria, v. 7, n. 14, p. 12-19, dez. 2015.

MENEZES, D. A. Ensino de inglês e formação de professores: reflexões sobre o contexto brasileiro. Educação & Linguagem, v. 18, n. 2, p. 101-119, jul.-dez. 2015.

MERRIAM, S. Case study research in education: A qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 1988.

OLIVEIRA, H. F.; FIGUEIREDO, F. J. Q. O que o “não” nos diz: narrativas de licenciados em Letras que não se tornaram professores. In: OLIVEIRA, H. F.; SANTOS BICALHO, P. S.; MIRANDA, S. C. (Org.). Educação e diversidade: múltiplos olhares. Anápolis: Ed. da UEG, 2013. p. 117-138.

PONTES, V.; DAVEL, M. A. N. O inglês na escola regular: um desafio para o professor. Revista X, v. 1, p. 102-117, 2016.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

RICHARDS, J. C.; PENNINGTON, M. The first year of teaching. In: RICHARDS, J. C. (Ed.). Beyond Training. Cambridge: CPU, 1998. p. 173-190.

TEIXEIRA, J. R. L; SILVA, V. R. Inglês e a escola pública: um estudo do real. Revista do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes – UNIGRANRIO, v. 1, n. 15, p. 1-13, 2017.

WEISS, E. Perceived workplace conditions and “first-year” teachers’ morale, career choice commitment, and planned retention: a secondary analysis. Teaching and Teacher Education, v. 15, p. 861-879, 1999.




DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-31325

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Entrepalavras © 2012. Todos os direitos reservados.
Av. da Universidade, 2683, Benfica, CEP 60020-180, Fortaleza-CE | Fone: (85) 3366.7629
Creative Commons License
Entrepalavras (ISSN: 2237-6321) está licenciada sob Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0.